بررسی چسب های ۱۲۳ | از مزایا و معایب این چسب چه می دانید؟

امروزه چسب های بسیار مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن ها کاربرد مخصوص به خود را دارند. یکی از چسب های محبوب، چسب های ۱۲۳ هستند که در مجاورت آب زنجیره های پلیمری و بلند و محکمی را تشکیل می دهند. به همین دلیل می توان از آن ها به عنوان چسب ضد آب نیز استفاده کرد. برای اینکه بهتر با این چسب ها آشنا شوید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. ما در این مقاله به بررسی چسب های ۱۲۳ پرداخته ایم.

چسب ۱۲۳ چیست؟

چسب ۱۲۳ در واقع چسب فوق العاده قوی ای است که استحکام بسیار بالایی دارد. به همین دلیل به هر ماده ای که می چسبد جدا کردن آن تقریبا غیر ممکن می شود. با توجه به قدرت و سهولت استفاده از این چسب استفاده از آن بسیار رواج یافته است. از این وسیله برای تعمیر وسایل مختلف استفاده می شود. همچنین از این چسب، در صنایع مختلف مانند پزشکی و فناوری نیز استفاده های زیادی می شود.

چسب ۱۲۳ چگونه کار می کند؟

بررسی چسب های 123

در بررسی چسب های ۱۲۳ متوجه شدیم که چسب ۱۲۳ در واقع از ماده ای به نام پلیمر تشکیل می شود. به همین دلیل این چسب هنگامی که در معرض هوا و رطوبت قرار می گیرد به سرعت خشک می شود. به همین دلیل حتما باید زمانی از چسب استفاده کنید که همه چیز آماده باشد.

هرگز درب چسب را باز نگذارید. قبل از استفاده از چسب به خوبی سطحی که می خواهید چسب بزنید را تمیز و آماده کنید و بعد از باز کردن درب چسب سریعا از آن استفاده کنید. از این چسب می توانید روی مواد مختلفی مانند شیشه، فولاد و خیلی از وسایل استفاده کنید.

خرید محصول

چه زمانی از چسب ۱۲۳ استفاده کنیم؟

در ادامه بررسی چسب های ۱۲۳ باید بگوییم که بهترین دلیل استفاده از چسب های ۱۲۳ سهولت استفاده از آن ها نسبت به چسب های دیگر است. البته این چسب هم نکات منفی دارد که باید قبل از استفاده آن ها را در نظر بگیرید.

اولین و مهم ترین نکته در رابطه با چسب های ۱۲۳ این است که باید خیلی سریع از آن استفاده کنید. وقتی در آن را باز می کنید و روی سطح مورد نظر پخش می کنید، چسب به سرعت خشک می شود. به همین دلیل باید خیلی سریع آن را روی سطح پخش کنید تا نیازی به پاک کردن چسب ۱۲۳ نباشد.

نکته منفی بعدی که در بررسی چسب های ۱۲۳ متوجه آن شدیم این است که این چسب انعطاف پذیری خیلی کمی دارد. یعنی اگر بیش از حد تحمل چسب به آن فشار وارد شود، چسب نمی تواند فشار را تحمل کند. به همین دلیل بعد از وارد شدن فشار بیش از حد، معمولا می شکند.

مهم ترین مزایا و معایب چسب های ۱۲۳

مهم ترین مزایا و معایب چسب های 123

مزایا

  • سهولت استفاده: اولین و مهم ترین مزیت استفاده از چسب ۱۲۳ راحتی استفاده از آن است. برای استفاده از این چسب، لازم نیست که آن را با هیچ ماده دیگری ترکیب کنید. فقط کافی است که برای استفاده از آن مقداری از چسب را روی سطح بریزید و وسیله مورد نظر خود را به آن بچسبانید.
  • استحکام: نکته بعدی که هنگام بررسی چسب های ۱۲۳ باید گفت، استحکام بسیار بالای چسب است. قدرت چسب های ۱۲۳ در حقیقت قابل مقایسه با چسب های اپوکسی و پلی اورتان است.
  • تطبیق پذیری: چسب های ۱۲۳ تطبیق پذیری بسیار خوبی با تمامی سطوح و مواد دارند و می توان از آن در اکثر اوقات و بر اکثر سطوح استفاده کرد.
  • سریع خشک شدن: در بررسی چسب های ۱۲۳ می توان گفت که قابلیت سریع خشک شدن می تواند هم مزیت باشد و هم مشکل. یکی از خوبی های خشک شدن سریع چسب های ۱۲۳ این است که دیگر برای استفاده از آن ها لازم نیست که برای خشک شدن چسب بین دو جسم آن ها را نگه دارید. بعد از استفاده از چسب ۱۲۳، چسب به سرعت خشک خواهد شد.

معایب

معایب

  • قیمت بالا: یکی از مشکلات چسب ۱۲۳ قیمت بسیار بالای آن است. تهیه و تولید چسب های ۱۲۳ نسبت به دیگر چسب ها پر هزینه تر است. به همین دلیل باعث می شود که در بسته بندی های کوچک تری فروخته شود تا قیمت معقولی داشته باشد.
  • نامناسب بودن برای شکاف ها: در بررسی چسب های ۱۲۳ مشخص شد که هنگام استفاده از تمامی چسب های ۱۲۳ فقط باید لایه ای نازک از آن ها استفاده شود. از این چسب فقط برای چسباندن دو جسم استفاده می شود و استفاده از آن برای پر کردن شکاف ها کار عاقلانه ای نیست. به جای آن می توانید از چسب های اپوکسی که به عنوان یک پرکننده شکاف نیز شناخته می شوند استفاده کنید.
  • سریع خشک شدن: همان طور که گفتیم خشک شدن سریع می تواند هم مزیت باشد و هم مشکل. اگر قصد دارید از چسب ۱۲۳ استفاده کنید باید بدانید که برای استفاده از آن زمان زیادی نخواهید داشت؛ زیرا مانند چسب فوری خیلی سریع خشک خواهد شد.
  • انعطاف پذیری پایین: در بررسی چسب های ۱۲۳ باید گفت که یکی از مهم ترین مشکلات چسب های ۱۲۳ انعطاف پذیری آن هاست. چسب های ۱۲۳ پیوند های بسیار محکمی ایجاد می کنند. اما این پیوند خیلی با دوام نیست. یعنی اینکه در صورت ضربه های شدید ممکن است که چسب نتواند پیوند دو جسم را حفظ کند. برای اینکه بهتر این موضوع را درک کنید، خوب است مثال شیشه و چوب را بزنیم. چوب در طول زمان تحت فشار مداوم خم می شود. اما اگر با چکش با آن ضربه بزنید خرد نخواهد شد. اما چسب ۱۲۳ مانند شیشه است. شیشه امکان خم شدن را ندارد ولی در اثر ضربه می شکند.

تماس با ما

نتیجه گیری

چسب های ۱۲۳ یکی از چسب های محبوب بازار هستند که قابلیت های بسیار زیادی دارند. استفاده از این چسب ها بسیار ساده است و می توانند به سرعت نیز خشک شوند. اما مانند هر چسب دیگری یک سری مشکلات مانند انعطاف پذیری پایین و قیمت بالا را نیز دارند. ما در این مقاله برای اینکه بهتر با چسب های ۱۲۳ آشنا شوید، به بررسی چسب های ۱۲۳ پرداختیم و در مورد ویژگی های مثبت و منفی آن توضیح دادیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید